feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Maklumat Terkini

"Dan siapkanlah kekuatan untuk menghadapi mereka menurut kesanggupan kamu, dan pasukan berkuda diperbatasan, untuk menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu, dan yang lain disamping mereka yang tidak kamu ketahui, (tetapi) Allah mengetahuinya. Dan apa-apa yang kamu nafkahkan di jalan Allah, niscaya akan dibayar cukup kepada kamu, dan kamu tidak dirugikan" Ayat 60 Surah Al-Anfal

Peralihan Kepimpinan

Ustaz Hanafi meninggal dunia pada 13 Ogos 1986, meninggalkan seorang balu, Maimunah Hj. Othman dan enam orang anak. Kedudukan Guru Utama dikosongkan selama 40 hari dan untuk sementara waktu, Ishak Itam memegang jawatan sebagai Guru Utama selama tujuh tahun agar dapat diserahkan semula kepada Md. Radzi Haji Hanafi, anak keempat Ustaz Hanafi.

Pada 19 Mei 1993, Silat Cekak telah dikembalikan semula kepada Md. Radzi dan diisytiharkan sebagai Guru Utama Silat Cekak pada 23 Mei 1993. Silat Cekak pula telah didaftarkan di bawah Pertubuhan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi (PSSCUHM) pada 5 Ogos 1994 dengan nombor pendaftaran 5592/94 (Selangor) dan beribu pejabat di Kompleks Sukan Datuk Keramat.

PSSCUHM telah kemudiannya melantik Marwi Latif sebgai Guru Utama untuk melaksanakan perjalanan persilatannya iaitu melanggar sama sekali adat dan adab perguruan Silat Cekak.Di dalam Silat Cekak,mandat perguruan iaitu penentuan untuk menjadi Guru Utama hanyalah ditentukan oleh Guru dan Bakal Guru, yang tidak dicampuri oleh mana-mana individu atau kumpulan lain.Tindakan Majlis Muafakat Tertinggi (MMT) dan Majlis Mesyuarat Kebangsaan (MMK) melantik Marwi Latif sebagai Guru Utama adalah sama sekali bertentangan dengan perjuangan Silat Cekak itu sendiri.





0 comments:

Post a Comment