feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Maklumat Terkini

"Dan siapkanlah kekuatan untuk menghadapi mereka menurut kesanggupan kamu, dan pasukan berkuda diperbatasan, untuk menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu, dan yang lain disamping mereka yang tidak kamu ketahui, (tetapi) Allah mengetahuinya. Dan apa-apa yang kamu nafkahkan di jalan Allah, niscaya akan dibayar cukup kepada kamu, dan kamu tidak dirugikan" Ayat 60 Surah Al-Anfal

Lahirnya Cekak kerana Kesedaran

Lahirnya Cekak kerana kesedaran
Bukan bermusuh sebagai tujuan

Cekak dizahirkan bersama kesedaran dan iltizam Us. Hanafi untuk membawa perubahan.

Assalamu'alaikum

Lahirnya Cekak kerana kesedaran
Bukan bermusuh sebagai tujuan

Cekak dizahirkan bersama kesedaran dan iltizam Us. Hanafi untuk membawa perubahan. Ini bukan satu yang mudah. Seiring perubahan pasti ada tentangan. Tanyalah para sahabat beliau yang masih kekal memperjuangkan cita-citanya. Adakah Us. Hanafi sedar bahawa perjuangan yang dibawa bukan kecil anak? Tetapi Hanafi tetap Hanafi. Atas kesedaranlah maka dikumpulkannya ahli demi mempelajari Silat yang tiada nama pada mulanya. Siapa sangka, telah tersemat dilembaran sejarah, di lantai rumah Shafie Darus, Us. Hanafi dan rakan-rakan menerima kaedah yang pertama. Bermulalah langkah untuk merubah sebuah kisah. Lahirnya Cekak.

Ustaz Hanafi cukup sedar bahawa masyarakat Melayu terlalu alpa. Tahyul dan khurafat menjadi satu budaya. Hendak disanggah kurang kekuatan. Terus bertindak kurang upaya. Kalau terus dibiar, hati sakit. Melalui Cekak, Hanafi cuba membuka minda masyarakat untuk berfikir. Rupanya Melayu masih tak peka. Perubahan yang dibawa menjadi ancaman mereka. Pembaharuan ketara gerak pendekar cukup merunsingkan musuh. Sepakatlah mereka untuk menentang hatta ada yang sanggup membunuh. Allah tahu hambaNya benar. Mana mungkin insan sebegini dibiar sendirian tanpa petunjuk.

Us. Hanafi sedar bahawa Cekak bukan seni sembarangan. Seni berasal dari istana. Tempat mulia penuh kemegahan. Jika Melayu kampong menolak, mungkin Melayu bandar menerima. Strategi disusun bersama sahabat dan murid-murid setia. Cekak mula mendapat tempat. Kuala Lumpur menyaksikan percambahan kelas yang ketara. Sungai Way, Keramat, Kampong Baru tercatat antara kelas-kelas awal dibuka. Us. Hanafi bukan sekadar bersilat. Tetapi turut menyirami mereka dengan mutiara nasihat. Melayu bandar ramai yang kosong jiwa. Ustaz Hanafi sedar. Hati mereka perlu diisi. Agar menjadi mukmin sejati.

Us. Hanafi sedar perkembangan memerlukan pemangkin yang hebat. "Satu hari nanti Silat ini akan berkembang di seluruh Universiti". Doa dimakbul. Universiti Malaya membuka jalan. Melalui ahli universiti yang tamat, Cekak dibicarakan secara ilmiah oleh professional dan bijak pandai. Gerak Cekak semakin pantas. Langkah Cekak semakin berani dan tersusun. Satu persatu Universiti menerima Cekak yang dibawa Hanafi. Musuh yang dulunya sepakat, kini terpaksa menerima hakikat. Hanafi memang seorang tokoh yang hebat. Hendak dikejar payah. Hendak dihalang susah. Biarkan. Usahanya penuh siasah lagi terpuji.

Ustaz Hanafi sedar pemimpin yang hebat tidak memandang musuh sebagai masalah. Seringkali mereka dilihat umpama pendorong meningkatkan keazaman dan tumpuan. Biar musuh beribu asalkan jangan wujud musuh dalam selimut. Jangan dibiarkan gunting tersembunyi dalam lipatan. Maka permusuhan harus diperangi dengan kekuatan persaudaraan. Jangan dicaci ilmu orang. Kerana mulut badan binasa. Ukhwah sesama ahli diperkukuhkan dengan penerapan kefahaman agama. Islam cintakan kedamaian. Islam menganjur permuafakatan. Cekak menjadi wadah untuk perlaksanaan.




0 comments:

Post a Comment