feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Maklumat Terkini

"Dan siapkanlah kekuatan untuk menghadapi mereka menurut kesanggupan kamu, dan pasukan berkuda diperbatasan, untuk menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu, dan yang lain disamping mereka yang tidak kamu ketahui, (tetapi) Allah mengetahuinya. Dan apa-apa yang kamu nafkahkan di jalan Allah, niscaya akan dibayar cukup kepada kamu, dan kamu tidak dirugikan" Ayat 60 Surah Al-Anfal

Guru Utama Mohd Radzi

Md. Radzi bin Haji Hanafi, Guru Utama Silat Cekak sekarang dilahirkan pada 3 Ogos 1961 di Batu 3 1/4 Alor Setar, Kedah Darul Aman. Anak keempat kepada Allahyarham Ustaz Hanafi Haji Ahmad ini mendapat pendidikan di sekolah rendah dan menengah di Alor Setar dan Kuala Lumpur.

Md. Radzi mendirikan rumahtangga dengan Masita Mohd Salleh, yang berasal dari Johor Bahru, Johor pada tahun 1990. Mereka kini dikurniakan dua orang anak lelaki dan dua orang anak perempuan. Beliau mempelajari silat cekak pada usia 18 tahun, iaitu umur yang dibenarkan mempelajari silat cekak ketika itu. Kefahaman dan pendidikan agama diperolehi daripada bapanya sendiri. Beliau memperolehi Sijil Rendah Silat Cekak pada tahun 1980 dan sijil menengah pada tahun 1987.

Pada 1981, Md. Radzi mula diberi kepercayaan dengan menjadi tenaga pengajar dan penyelia Silat Cekak cawangan Selangor, Terengganu dan Johor. Peranan beliau terhadap perkembangan Silat Cekak di Johor dilihat sangat sukses kerana atas usaha beliau dan izin-Nya,Silat Cekak bertapak kukuh di Johor.Sebelum beliau,telah beberapa individu berusaha untuk mengembangkan Silat Cekak di Johor namun gagal.

Beliau giat mengembangkan Silat Cekak di negeri Johor sejak tahun 1986 sehinggalah menjadi Guru Utama pada 1993.Sepanjang tujuh tahun tersebut,Silat Cekak di Johor tersebar luas dan berkembang maju sehingga mengatasi cawangan Silat Cekak negeri yang lain yang ditubuhkan lebih awal.Buktinya dilihat dari penyertaan ahli dari negeri Johor semasa melakukan demonstrasi besar-besaran pada tahun 2005.

Beliau menerima mandat untuk menjadi Guru Utama Silat Cekak pada 19 Mei 1993 dari Pemangku Guru Utama iaitu Tuan Haji Ishak Bin Itam. Penyerahan ini disahkan oleh ahli Majlis Muafakat Tertinggi Silat Cekak pada 21 Mei 1993 dan pengisytiharannya disempurnakan pada 23 Mei 1993. Seterusnya, beliau diminta menubuhkan dan mengetuai Lembaga Pelajaran dan Tatatertib Silat Cekak.

Ke mana tak tumpahnya kuah,kalau tidak ke nasi.Beliau mewarisi sifat dan ilmu Ayahanda yang dikasihi.Beliau telah memimpin Silat Cekak melalui Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia (PSSCUHM)yang ditubuhkan pada Ogos 1994.Begitu banyak sumbangan dan jasa beliau kepada pergerakan Silat Cekak antaranya tercatat nama Silat Cekak Hanafi di dalam Malaysia Book of Records (MYBOR) sebanyak dua kali iaitu pada 2001 dan pada 2005.

Kejayaan demi kejayaan yang dilakarkan oleh Silat Cekak Hanafi hasil teraju dan pimpinan Md. Radzi rupa-rupanya tidak disenangi oleh rakan-rakan beliau sendiri.Dan akhirnya pada 13 Ogos 2006 (iaitu ulang tahun ke 20 kemangkatan Almarhum Ustaz Hanafi,Pemimpin Agong Silat Cekak,bapa kepada Md Radzi) dan 17 September 2006 Majlis Mesyuarat Kebangsaan (MMK), Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia yang bersidang telah membuat keputusan berikut:

1- Untuk mencemar imej dan merosakkan nama baik persatuan dengan mengenakan tindakan tatatertib dengan keahlian Md. Radzi digantung bagi satu tempoh yang tidak melebihi tiga (3) tahun berkuat kuasa dari 13 Ogos 2006.

2- Majlis Mesyuarat Kebangsaan (MMK) juga menolak permintaan ahli-ahli yang mahukan Encik Md Radzi Hj Hanafi sebagai Presiden dan Guru Utama Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia berkuat kuasa serta-merta.

Tindakan ini dilihat sangat berat sebelah kepada Md. Radzi kerana tatacara dan penyiasatan terhadap beliau dalam dakwaan salah laku dijalankan oleh mereka yang berkepentingan untuk menjatuhkan beliau.Malah mereka telah menganggap Md Radzi benar-benar bersalah walaupun siasatan sedang dijalankan.

Mereka melalui Setiausaha Agung PSSCUHM juga telah mengeluarkan kenyataan dalam sebuah majalah berkaitan beladiri untuk menolak segala keputusan siasatan pihak polis yang sedang dijalankan dan tetap berpegang pada keputusan bersalah terhadap Md. Radzi.Kenyataan ini dilihat sama sekali mencabar kewibawaan pihak berkuasa sebagai pihak bertanggung jawab dalam soal jenayah di negara ini.

Sehingga kini,pihak polis masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mahupun dakwaan terhadap Md. Radzi walaupun beliau telah dipanggil membantu siasatan sejak Januari 2007.





2 comments:
gravatar
Unknown said...
February 14, 2009 at 11:51 AM  

Assalamualaikum, dari dulu lagi semenjak saya belajar Silat Cekak Hanafi, sudah ada macam-macam masalah dengan mahkamah lepastu ada Silat Cekak Malaysia. ada Silat Cekak Hanafi.

ni lepas search kat internet tengok-tengok guru utama dah tukar. Guru Utama dulu, Ustaz Radzi. Baca laman web http://www.cekakhanafi.com/index.php

lain macam pulak rasa, takde satu pun mention pasal Hj Md Radzi bin Hj Hanafi. rupa-rupanya dah ada kes lain pulak.

masyaAllah.

entahlah.. kenapa jadi macam ni tak tahulah. kat mana silapnya.

dari dulu pun masa kami belajar dulu. bab sejarah selat cekak hanafi tu berjela-jela.. hmmm.

saya pun cuma luahkan rasa, sapa benar sapa salah tu terpulanglah pada Allah yang maha mengetahui.

kami dulu belajar silat ini pun rasa seronok sangat. kerana ia adalah satu seni mempertahankan diri yang ringkas, mudah dan sangat berkesan.

bab-bab mahkamah tu kebanyakan kami tolak tepilah, ambik tahu sikit-sikit aje, biarlah mereka sendiri yang menyelesaikannya. sebab kami pun tak tahu apa cerita sebenar, di sebalik "cerita" yang disampaikan pada kami.

-INI PENDAPAT SAYA SAJA-
-BUKAN NASIHAT_
saya harap "silat cekak hanafi" ni berentilah bergaduh sesama sendiri. buat malu aje.. nanti lama-lama takde orang nak belajar, buatlah-baik-baik, kalau betul ada orang nak ambil alih sangat, buat lah upacara betul-betul, guru lama tu kenapalah pulak di buang-buang,

buatlah macam sirih pulang ke gagang. kan elok tu. dan guru lama iktiraflah guru baru, biar lah sejarah tu molek sikit.

saya cakap memanglah mudah.. semua ini memang besar pengorbanannya.

tapi ini pendapat saya saja sebagai orang yang pernah belajar silat cekak hanafi. ini bukan nasihat ye.

pada yang baru dan yang lama betulkanlah sejarah sebelum terlambat. jadikanlah seni silat ini sebagai satu yang unggul, dan jangan rosakkannya.

kalau tak malu nanti, anak cucu akan datang.

waullah hu alam.

saya meminta maaf atas segala yang saya tulis ini andai menyinggung perasaan, dan kalau rasa takperlu tak payahlah siarkan.

gravatar
Rosfazlie said...
July 21, 2016 at 9:43 PM  

Bersabarlah maka engkau akan terhindar dari pertikaian yang berkepanjangan. Bersabarlah, maka engkau akan terhindar dari perselisihan yang semakin runcing

Post a Comment